Jóga Vám môže pomôcť stať sa lepším atlétom. Aj keď sa možno nikdy nedotknete palcov na svojich nohách, zlepšená flexibilita, rovnováha a posilnenie celého tela určite zlepší vašu formu, výkonnosť a silu. A aj keď sa nikdy ani len nedostanete do žiadnej jogovej pozície, jogový náhľad na koncentráciu a uvedomovanie si dychu zlepší vaše mentálne sústredenie a mentálny výkon. Cvičenie jogových pozícií (asan), dychových cvičení (pranayama) a jogové duchovné a duševné zameranie vás naučí ako zjednotiť telo, dych a myseľ a tým vám pomôže ostať sústredený a kľudný aj vo vypätých stresových situáciách.

AKO JOGA ZLEPŠÍ VÁŠ TRÉNING

FLEXIBILITA

Pravdepodobne si myslíte, že joga je predovšetkým strečing. A skutočne flexibilita je veľká súčasť modernej jogy. Cvičenie jednotlivých pozícií natiahne stiahnuté svaly a podporí využiť ich pohybový rozsah v čo najväčšej miere. Stiahnuté a skrátené svaly sú náchylnejšie k zraneniam, v zmysle natiahnutia a natrhnutia svalu. Uvoľňovanie týchto stiahnutých miest nielen, že chráni pred natiahnutím a natrhnutím, ale je aj účinnou prevenciou pred zraneniami spôsobenými opakovaným pohybom a zároveň dodáva telu schopnosť hladkého a plynulého pohybu, či už pri plávaní, bicyklovaní, behaní, lyžovaní ako aj pri všedných aktivitách bežného dňa.
Na bunkovej úrovni, strečing predlžuje svalové vlákna. Pretože počas výkonu a ako odozva na akumuláciu kyseliny mliečnej sa tieto vlákna skracujú, je výhodnejšie začať pohybovú aktivitu s dlhými a pokojnými svalovými vláknami, ktoré sa môžu viac stiahnuť a teda vydať väčšiu silu. Strečing tiež môže svalom napomôcť spracovať kyselinu mliečnu po cvičení a napomáha zlepšiť okysličenie svalov.

SILA

Joga pracuje holisticky na posilnení tela ako jednotného celku. Cviky sú súčasťou jednotného uzavretého reťazca, prevádzane s nohami alebo rukami v kontakte so zemou, za použitia telesnej váhy. Niektoré pozície sú statické, používajúce svaly izometricky (naťahovanie svalových vláken proti odporu). Iné sekvencie, ako napríklad pozdrav slnku, pracujú s plynulým pohybom z pozície do pozície, napínajú a uvoľňujú svaly cez dostredivú a odstredivú kontrakciu.
Pravidelné cvičenie jogových pozícií učí svaly a šľachy stabilizovať kĺby, čo je neoddeliteľnou súčasťou prevencie, ako akútnych zranení, tak aj zranení spôsobených opakovaným jednostranným zaťažením určitej oblasti. Pozície prevádzané v stoji sú obzvlášť efektívne na posilnenie malých stabilizačných svalov spodnej časti nohy a zároveň naťahujú svaly okolo bokov. Táto kombinácia zaručuje väčšiu silu a plynulosť pri športovaní.
Joga tiež posilňuje stabilizačné svaly, a to nie len v pozíciách na to priamo zameraných ale aj vo všetkých pozíciách v stoji a v balančných cvikoch. Držanie náročnejších i menej náročných pozícií na dlhšie intervaly posilňuje okrem iného aj psychickú odolnosť.

 

BALANC / ROVNOVÁHA/

Joga je vyjadrením rovnováhy. Za prvé, pracuje s rovnováhou doslovne v určitých pozíciách, ktoré posilňujú nohy a učia nás lepšie si uvedomovať kde v priestore sa naše telo a jeho jednotlivé časti nachádzajú. Tieto pozície nás zároveň učia oveľa jemnejšie uvedomovanie si ťažiska v tele a jeho zmeny v rozličných pozíciách.
Okrem toho môže joga slúžiť ako protiváha k rôznym športom, ktoré robíme, ale aj ku každodenným opakujúcim sa aktivitám bežného života. Namiesto opakovania jedného kroku za druhým v lineárnej postupnosti, tak ako sa to bežne robí pri športe, joga hýbe telom do každého možného smeru. Niekedy budete stáť, niekedy budete dokonca dole hlavou. Váš uhol pohľadu sa zmení a začnete vnímať telo a to čo dokáže v plnšej perspektíve.

PREDCHÁDZANIE ZRANENIAM

Vrcholoví atléti z času na čas trpia akútnymi zraneniami ako sú zlomená kľúčna kosť či vyvrtnutý členok, spôsobené pádom či nárazom. No prevažnú časť úrazov tvoria tie, spôsobené repetitívnou povahou toho ktorého športu. Pravidelné komplexné cvičenie jogy napomáha priviesť telo späť do rovnováhy a vyrovnáva nevyváženosť medzi flexibilitou a silou. Samotné jogové pozície dávajú športovcom šancu aby si sami všímali a venovali väčšiu pozornosť stopám nerovnováhy vo vlastnom tele.
V neposlednom rade vás joga tiež naučí relaxovať. Čím viac sa dokážeme zrelaxovať, tým jednoduchšie sa vysporiadavame so stresujúcou náročnosťou tréningov. Nepretržitý fyzický, psychický a mentálny stres zaťažuje sympatický nervový systém (ktorý nás pripravuje na „útok alebo útek“). Joga naopak stimuluje parasympatický nervový systém (ktorý vyvoláva relaxáciu, šetrí energiou) a tým napomáha nastoliť rovnováhu v organizme.

Jóga Vám môže pomôcť stať sa lepším atlétom. Aj keď sa možno nikdy nedotknete palcov na svojich nohách, zlepšená flexibilita, rovnováha a posilnenie celého tela určite zlepší vašu formu, výkonnosť a silu. A aj keď sa nikdy ani len nedostanete do žiadnej jogovej pozície, jogový náhľad na koncentráciu a uvedomovanie si dychu zlepší vaše mentálne sústredenie a mentálny výkon. Cvičenie jogových pozícií (asan), dychových cvičení (pranayama) a jogové duchovné a duševné zameranie vás naučí ako zjednotiť telo, dych a myseľ a tým vám pomôže ostať sústredený a kľudný aj vo vypätých stresových situáciách.

AKO JOGA ZLEPŠÍ VÁŠ TRÉNING

FLEXIBILITA

Pravdepodobne si myslíte, že joga je predovšetkým strečing. A skutočne flexibilita je veľká súčasť modernej jogy. Cvičenie jednotlivých pozícií natiahne stiahnuté svaly a podporí využiť ich pohybový rozsah v čo najväčšej miere. Stiahnuté a skrátené svaly sú náchylnejšie k zraneniam, v zmysle natiahnutia a natrhnutia svalu. Uvoľňovanie týchto stiahnutých miest nielen, že chráni pred natiahnutím a natrhnutím, ale je aj účinnou prevenciou pred zraneniami spôsobenými opakovaným pohybom a zároveň dodáva telu schopnosť hladkého a plynulého pohybu, či už pri plávaní, bicyklovaní, behaní, lyžovaní ako aj pri všedných aktivitách bežného dňa.
Na bunkovej úrovni, strečing predlžuje svalové vlákna. Pretože počas výkonu a ako odozva na akumuláciu kyseliny mliečnej sa tieto vlákna skracujú, je výhodnejšie začať pohybovú aktivitu s dlhými a pokojnými svalovými vláknami, ktoré sa môžu viac stiahnuť a teda vydať väčšiu silu. Strečing tiež môže svalom napomôcť spracovať kyselinu mliečnu po cvičení a napomáha zlepšiť okysličenie svalov.

SILA

Joga pracuje holisticky na posilnení tela ako jednotného celku. Cviky sú súčasťou jednotného uzavretého reťazca, prevádzane s nohami alebo rukami v kontakte so zemou, za použitia telesnej váhy. Niektoré pozície sú statické, používajúce svaly izometricky (naťahovanie svalových vláken proti odporu). Iné sekvencie, ako napríklad pozdrav slnku, pracujú s plynulým pohybom z pozície do pozície, napínajú a uvoľňujú svaly cez dostredivú a odstredivú kontrakciu.
Pravidelné cvičenie jogových pozícií učí svaly a šľachy stabilizovať kĺby, čo je neoddeliteľnou súčasťou prevencie, ako akútnych zranení, tak aj zranení spôsobených opakovaným jednostranným zaťažením určitej oblasti. Pozície prevádzané v stoji sú obzvlášť efektívne na posilnenie malých stabilizačných svalov spodnej časti nohy a zároveň naťahujú svaly okolo bokov. Táto kombinácia zaručuje väčšiu silu a plynulosť pri športovaní.
Joga tiež posilňuje stabilizačné svaly, a to nie len v pozíciách na to priamo zameraných ale aj vo všetkých pozíciách v stoji a v balančných cvikoch. Držanie náročnejších i menej náročných pozícií na dlhšie intervaly posilňuje okrem iného aj psychickú odolnosť.

 

BALANC / ROVNOVÁHA/

Joga je vyjadrením rovnováhy. Za prvé, pracuje s rovnováhou doslovne v určitých pozíciách, ktoré posilňujú nohy a učia nás lepšie si uvedomovať kde v priestore sa naše telo a jeho jednotlivé časti nachádzajú. Tieto pozície nás zároveň učia oveľa jemnejšie uvedomovanie si ťažiska v tele a jeho zmeny v rozličných pozíciách.
Okrem toho môže joga slúžiť ako protiváha k rôznym športom, ktoré robíme, ale aj ku každodenným opakujúcim sa aktivitám bežného života. Namiesto opakovania jedného kroku za druhým v lineárnej postupnosti, tak ako sa to bežne robí pri športe, joga hýbe telom do každého možného smeru. Niekedy budete stáť, niekedy budete dokonca dole hlavou. Váš uhol pohľadu sa zmení a začnete vnímať telo a to čo dokáže v plnšej perspektíve.

PREDCHÁDZANIE ZRANENIAM

Vrcholoví atléti z času na čas trpia akútnymi zraneniami ako sú zlomená kľúčna kosť či vyvrtnutý členok, spôsobené pádom či nárazom. No prevažnú časť úrazov tvoria tie, spôsobené repetitívnou povahou toho ktorého športu. Pravidelné komplexné cvičenie jogy napomáha priviesť telo späť do rovnováhy a vyrovnáva nevyváženosť medzi flexibilitou a silou. Samotné jogové pozície dávajú športovcom šancu aby si sami všímali a venovali väčšiu pozornosť stopám nerovnováhy vo vlastnom tele.
V neposlednom rade vás joga tiež naučí relaxovať. Čím viac sa dokážeme zrelaxovať, tým jednoduchšie sa vysporiadavame so stresujúcou náročnosťou tréningov. Nepretržitý fyzický, psychický a mentálny stres zaťažuje sympatický nervový systém (ktorý nás pripravuje na „útok alebo útek“). Joga naopak stimuluje parasympatický nervový systém (ktorý vyvoláva relaxáciu, šetrí energiou) a tým napomáha nastoliť rovnováhu v organizme.

Kedy ?

Už čoskoro v našom kalendári tréningov

Kde?

Buď lepší-  telocvična/Fitness Dafe